Dokumentation adMix Försäljningasstatistik
Generellt
Saldon
Periodrullning
Grupperingar
Utleveranshistorik
Rapporter
Rapportgeneratorer
Externt
Orderingångsstatistik
Säljarredovisning
Kundbudgetering
Marknadsanalys
.
adMix försäljningsstatistik avser fakturerad försäljning, där annat inte
nämns, som vid till exepmel orderingångsstatistik. För korthets skull
kallas modulen här endast Statistiken.
Statistiken uppdateras i det ögonblick som själva
faktureringen körs, och orderingången uppdateras vid orderregistreringen.
Statistikdata ligger dels i olika register, som kunder, artiklar,
och säljare, men även i ett egna register, som utleveranshistorik eller
kund/budget-registret.
Modulerna Kund/budget, Säljarredovisning, och Marknadsanalys är
tillvalsmoduler.
Statistiken visas främst i form av olika rapporter, men finns även
visad i olika skärmbilder samt i
fönstersökningen..
Statistiken accumuleras på två sätt i adMix. Dels som saldon i t.ex
kund- och artikelregistren, dels som enskilda transaktioner.
För det olika saldona gäller att de normalt är för perioden,
samt för året enligt tabell nedan:
PERIODSALDON I adMix
|
Register
|
Period(Månad)
|
År till dato
|
Förra året
|
Förrförra året
|
Kunder
|
Ja
|
Ja
|
Ja
|
Ja
|
Artiklar
|
Ja
|
Ja
|
Ja
|
Ja
|
Kontrollpost
|
Ja
|
Ja
|
Ja
|
Ja
|
Dessa saldon finns alltså i Kund och Artikelregistren, men även i den
s.k. kontrollposten, där summan av dessa saldon ligger.
Saldot för Period avser i grunden månad, men man kan välja detta
själv. Rullningen av statistiksaldona sköts manuellt, genom
programmet Order & Fakturering: Periodrutiner: Periodavslut:
F|reg}ende rullningsdatum..: 050702
F|reg}ende rullningstyp....: 1
Ange typ av rullning (1/2).....:._
1 - Periodrullning.
2 - ]rsrullning.
|
När periodens order och faktureringstransar är registrerade körs
att önskad statistik för perioden ut.
Sedan körs detta program med rullningstyp 1. Då nollställs
alla periodsaldon för innevarande period i systemet.
Vid årsrullning (Rutin 2) nollställs periodsaldot, samt saldot
för innevarande år, och dess värde flyttas till föregående år.
Förra årets värde flyttas då till förr-förra året.
Om man inte kör detta program kommer endast perioden och innevarande
år att uppdateras. Det är alltså viktigt att man kör periodrutinen
regelbundet om man vill ha ut korrekt statistik. Observera dock
att utleveranshistoriken nedan är transaktionsorienterad, och att
varje transaktion bär sitt eget datum, så därifrån kan man
också hämta motsvarande data om man skapar rapporter för detta.
adMix innehåller ett flertal olika koder för gruppering av data.
Tabellen nedan visar de som är aktuella för statistiken.
GRUPPERINGAR I adMix
|
Gruppering
|
Register
|
Kommentar
|
Kundkategori
|
Kunder
|
Vad för slags kund, Grossist, tillverkare, kommun..
|
Distrikt
|
Kunder
|
Var finns kunden.
Konteringsbar nivå till bokföring.
|
Kundtyp
|
Kunder
|
Mycket viktig, viktig..
|
Kundgrupp
|
Kunder
|
Tillhör kedja a, eller koncern b
|
Säljare
|
Kunder
|
Vem sålde. Konteringsbar nivå till bokföringen.
Kan ändras vid order.
|
Huvudgrupp
|
Artiklar
|
Den stora indelningen av våra produkter. T.ex Handverktyg
Konteringsbar nivå till bokföring.
|
Artikelgrupp
|
Artiklar
|
Underindelning av produkterna, t.ex Hammare
|
Grupperingarna definieras i Registervård: Klassificering, med nummer och
text.
Utleveranshistoriken skapas i samband med fakturering, och varje varurad
blir en rad i registret. I princip alla tillgängliga uppgifter läggs
med i raden, så att registret skall kunna användas på många sätt. Detta
register bär t.ex sina egna datum så här behöver man ingen periodrullning.
De statistiklistor som kommer från utleveransregistret behöver i gengäld
att man anger f.o.m. och t.o.m. datum istället.
Det finns ett flertal statistikrapporter i adMix. Man kan se dem
i menyn Statistik. Enklaste sättet att bekanta sig med dessa är att
skriva ut dem för ett begränsat intervall, och själv se efter vilken
eller vilka rapporter som är aktuella.
Med
rapportgeneratorn
för kunder eller artiklar kan man skapa egna
statistiklistor baserade på den periodiserade statistiken.
Med rapportgeneratorn för Utleveranshistoriken kan man skapa rapporter
från utleveranshistorikregistret.
Säljarregistret och kund/budgetregistret har också sina rapportgeneratorer,
med vars hjälp man kan bearbeta just dessa register.
Med externt avses här olika möjligheter att skapa data i adMix för
vidare bearbetning extern i andra program.
Vid sidan av specialbeställda program som producerar speciella filer
till olika externa program, är
rapportgeneratorn
det bästa verktyget om
man själv vill skapa en fil till exempelvis Excell eller liknande
program.
Genom att man kan välja bort rubriker och sidmatning, och välja
fältseparator är det enkelt att skapa en fil som t.ex Excell kan läsa in.
Ett annat verktyg är adMix Export program, där platta textfiler också
skapas, med valfri fältseparator. I
Exportprogrammen
är filernas layout
och omfång fasta
till skillnad från i rapportgeneratorn, där man själv utformar
filens fältmässiga innehåll och omfång.
Orderingångsstatistiken är ett tillval, och redovisar värdet av
de ordrar som tagits under en period.
Nedan visas en skärmbild, men materialet kan även redovisas som
en rapport i något utökad form.
a d M i x - O r d e r & f a k t u r e r i n g 2 0 0 5 - 0 7 - 1 5
la Fr}gor Ordering}ng Framtidsvisionen
Snabbval Arkiv Post Unix Arbetss{tt Hj{lp
Huvudgrupp:.___128
------- Perioden -------- ------ Ackumulerat ------ Aktuell
Ordering}ng Bidrag Ordering}ng Bidrag Orderstock
1 10000.00 9800.00 445029.89 6820899.24 526555.57
2 210.00 198.00 837.16
10
50 4328.90
128 54135.00 36535.61 54135.00
|
Säljarredovisningen är en tillvalsmodul, och bygger på ett eget register,
säljarregistret. Man kan använda säljarkoden som en statistikkod utan att
ha säljarredovisningen installerad, men då har man ingen möjlighet till
budgetering av säljarna, eller bonushantering, vilket med mycket annat
ingår i säljarredovisningen.
Sälare knyts normalt till kunden genom att man anger säljarnummer i
kundposten, men denna kan överstyras vid registrering av offerter, order
eller fakturor.
Nedan visas menyn som den syns i adWin:
bilden nedan, också tagen från klientprogrammet adWin, visas ett exempel
på frågeprogrammet för säljare med en del olika värden. I säljarregistret har
vi dels en periodisering enligt Kunder och artiklar, med
innevarande period till dato, och år till dato, dels en periodisering med 12 stycken
fasta perioder. Dessa följer företagets bokföringsår, så att period 1 i bokföringen
är period 1 i säljarredovisningen, om man inte begärt kalenderår i
Order & Fakturering: Registervård: Företagsuppgifter: Order: sidan 3:
"Säljarstatistik uppdateras per kalenderår istället för bokföringsår"
Som framgår ab bilden hanterar säljarredovisningen både budget och
bonus (provision).
Budgeten är helt skild från bokföringens, och
registeras månadsvis för varje säljare, och i olika rapporter
och frågebilder redovisas såväl budget som utfall.
Bonusen styrs av angivna procentsatser i artikelregistret, en för varje
utpris (3 st). Bonus beräknas på nettot efter eventuell rabatt.
Nedan visas en bonusavräkning för en säljare:
adMix Order & fakturering Säljarredovisning Rapporter Säljare/Kund 2005-07-15 9:01 Sida 1
la Framtidsvisionen
Säljare nr: 3 Namn: Sven-Erik Säljare Period: 200507
Fakturanr Kundnr Kundnamn Leveranspostadress Netto Bonus
60765 300 Begnbågen AB 7000 350
60766 608 XXXXXX 3500 175
*** T O T A L T *** 10500 525
Försäljning från årets början 10500
Försäljning föregående år till dato 0
Försäljning i procent mot föregående år
Bonus från årets början 525
|
Kund budget är en tillvalsmodul som innehåller budgeteringsfunktion för kunden
ner på på artikelninå.
Marknadsanalysen är ett tillval som vilket redovisar statistiken på ett
mycket strukturerat sätt. Genom att man kan välja på 12 olika nivåer
av rapportering, vilka alla redovisas på samma sätt, ges stora möjligheter
till jämförelser och analyser. Programmet arbetar mot utleveranshistoriken
och har därför valfri horisont bakåt i tiden.
Högsta begreppet i marknadsanalysen är Marknad, vilket definieras i
Registervård: Klassificering: Marknad.
Nedan visas eexempel på hur man kan gå från en totalredovisning, och
stegvis ta fram mer och mer detaljer genom att begära dessa vit
beställning av rapporterna. Den första rapporten redovisar
försäljningen per marknad totalt, medan den andra visar försäljningen per
marknad/huvudgrupp, och den tredje slutligen per marknad/huvudgrupp/säljare.
adMix Statistik Marknadsanalys Marknad 2005-07-15 9:21 Sida 1
la Framtidsvisionen
Utskriftsintervall Fr.o.m: 20050101 T.o.m: Max.
Marknad Netto Andel Kostnad Bidrag TG Andel
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0 Restaurang 666676184 100.0 22369001 644307183 96.6 100.0
1 Hushåll 38274 12696 25578 66.8
SLUTTOTAL 666714459 100.0 22381697 644332761 96.6 100.0
|
adMix Statistik Marknadsanalys Marknad 2005-07-15 9:24 Sida 1
la Framtidsvisionen
Utskriftsintervall Fr.o.m: 20050101 T.o.m: Max.
Marknad Huvudgrupp Netto Andel Kostnad Bidrag TG Andel
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0 Restaurang 1 Huvudgrupp 1 22851 15558 7293 31.9
128 Test 128 art.. 666653333 100.0 22353443 644299890 96.6 100.0
Totalt för marknad 0 666676184 100.0 22369001 644307183 96.6 100.0
1 Hushåll 1 Huvudgrupp 1 30474 5990 24484 80.3
128 Test 128 art.. 7800 6706 1093 14.0
Totalt för marknad 1 38274 12696 25578 66.8
SLUTTOTAL 666714459 100.0 22381697 644332761 96.6 100.0
|
adMix Statistik Marknadsanalys Marknad 2005-07-15 9:28 Sida 1
Marknad/Huvudgrupp/Säljare la Framtidsvisionen
Utskriftsintervall Fr.o.m: 20050101 T.o.m: Max.
Marknad Huvudgrupp Säljare Netto Andel Kostnad Bidrag TG Andel
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0 Restaurang
1 Huvudgrupp 1 0 6651 558 6093 91.6
2 Kalle Baron 16200 15000 1200 7.4
Totalt för huvudgrupp 1 22851 15558 7293 31.9
128 Test 128 art.. 2 Kalle Baron 666653333 100.0 22353443 644299890 96.6 100.0
Totalt för huvudgrupp 128 666653333 100.0 22353443 644299890 96.6 100.0
Totalt för marknad 0 666676184 100.0 22369001 644307183 96.6 100.0
1 Hushåll
1 Huvudgrupp 1 1 Nisse säljare 2 12309 1610 10699 86.9
3 Torbjörn Svenning 10500 400 10100 96.2
4 Lasse Svängare 7665 3980 3685 48.1
Totalt för huvudgrupp 1 30474 5990 24484 80.3
128 Test 128 art.. 1 Nisse säljare 2 6000 670 5329 88.8
4 Lasse Svängare 1800 6035 4235-235.3-
Totalt för huvudgrupp 128 7800 6706 1093 14.0
Totalt för marknad 1 38274 12696 25578 66.8
SLUTTOTAL 666714459 100.0 22381697 644332761 96.6 100.0
|
|