Dokumentation adMix Tids- och Uppdragsredovisning
Övergripande
Registrering Tider
Tidjournalr
Registrering Utlägg
Utläggsjournal
Fakturaunderlag
Övergripande
adMix Tids- och uppdragsredovisning (TUR) är en komplett systemmodul för att
registrera, redovisa, och debitera tider och utlägg i olika former.
TUR kan vidare kopplas till andra adMix moduler, som bokföring, lön,
och lager.
adMix Tids och Uppdragsredovisning är ett komplett system som innehåller mycket automatik, och kopplingar
till andra moduler. Flödet i systemet är beskrivet i flödesschema, och de olika
delarna i dessa är "klickbara", dvs innehåller hyperlänkar som för Dig till
motsvsrande textavsnitt.
Registrering av de anställdas tider kan ske genom central registrering, eller
genom att de anställda själva registrerar sina tidkort i sin PC.
I det senare fallet tillkommer en del hanteringsprogram för
inläsning av tidkorten i databasen mm.
Central registrering
De anställdas tidkort registreras i datorn.
Fält som registreras från tidkortets huvud är:
Bokföringsdatum:.050823 Augusti
Bokföringsdatum anger det datum som skall följa med transaktionen till bokföringen,
där den kommer att automatkonteras som upparbetat om denna funktion används.
Vecka:
Två positioner för vecka, t.ex 37.
Period: 0508
Anges med ååmm, och syftar på vilken period som avses för tidstransarna.
Sida (1-9): 1
Börjar alltid med sidan 1. Tidkortet som helhet med sina detaljrader kan sedan omfatta
upp till 9 sidor.
Anställningsnummer:
Man kan hämta fram den anställde genom att ange anställninmgsnummer eller namn.
Timmar: ________
Timkortets totala antal timmar anges här för kontroll och avstämmning.
Efter detta visas en sida med följande rubriker för detaljraderna på tidkortet:
Uppdrag/Ordernr
Uppdragsnummer eller serviceordernummer anges, och enter.
Programmet hämtar nu prisstyrande uppgifter och lägger ut dessa i möjligaste mån.
U-litt
Underlittera kan anges om så önskas. Om inte hämtas det i företagsposten angivna
grundlitterat.
Timmar
Ange antal timmar för denna rad.
D
D avser "Debiteras", och om det är ett externt uppdrag (se registervård uppdrag) så
är grundvärdet ja.
Tt
Timtyp skall vara no/blank, ö1, ö2, rb/r1, rd/r2, där:
no/blank = normal tid
ö1 = övertid 1 (Se registervård företagsuppgifter).
ö2 = övertid 2
rb/r1 =
rd/r2 =
Apris
Apris visar det gällande priset. Om inga regler finns för dess värde
kan det anges manuellt.
Längst ner på sidan visas hur mycket man registrerat i timmar
för raderna, samt vad man angav på sidan 1.
När man är klar anges detta i fältet Tidkortet klart, med ett "j".
Sedan registrerar man nästa tidkort osv.
Korrigeringar i detta läge registreras som plus eller minus mot den trans som skall
korrigeras.
Journalen visar vilka tider som registrerats.
Utlägg kan vara allt som inte är tid, resekostnader, frakter, fakturor från
underleverantörer, uttag från eget lager mm. För enklare redovisning och kontering
av dessa har utläggen typats i 10 grundläggande typer, 0-9. Dessa
definieras i Registervård: Företagspost, med generell text, och debiteringskod (ja eller nej).
Önskar man fördela redovisningen av utläggen ytterligare kan man för varje utläggstyp
specificera 10 kategorier. Se Registervård: Utläggskategorier. Här kan även anges
saker som påslagsprocent, och kontering till redovisningen.
Nedan visas bild för registrering av utläggen:
Bokföringsdatum:.050915 September Period: 0509 Sidan klar (j/n): n
Lagerplats: 1 Eskilstuna
Uppdrag/Order U-litt Sign Typ Text Antal Belopp D På-
Kat (fri text/artikelnr) slag
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
_____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____
Först anges Bokföringsdag och period som vid registrering av tider ovan.
Aktiv lagerplats följer operatören, och kan ändras i Lager: Registrering:
Ange lagerplats.
På radnivå anges sedan:
Uppdrag/Ordernr
Uppdragsnummer eller serviceordernummer.
U-litt
Underlittera om detta används, eller så hämtas grundvärdet från företagsposten.
Sign
Signaturkod, är numerisk.
Typ/Kat
Utläggstyp 0-9 (Se registervård: företagspost), eller
Utläggskategori om dessa används, 00-99, där 00-09 motsvarar en specificering av utläggstyp 0,
10-19 motsvarar en specificering av utläggstypen 1, osv.
Text
Fri text för detta utlägg. Om artikel avses, anges artikelnummer.
Antal
Antal anges här.
Belopp
Beloppet anges här. Radens hela belopp anges.
D
Debiteras eller ej, j eller n. Grundvärdet hämtas från företagsposten,
men detta kan ändras vid registreringen.
Påslag
Anges i procent, och slås på vid faktureringen. Om detta finns
registrerat för utläggskategorin om sådan används, hämtas påslaget
därifrån.
Journalen visar vilka utlägg som registrerats.
När man registrerat sina tider och utlägg klart kan man ta ut ett
fakturaunderlag för de uppdrag som skall faktureras. Programmet ligger
under Tids- och uppdragsredovisning: Fakturering.
Programmet sammaställer alla faktureringsbara transaktioner för
de inom omfånget angivna uppdragen, med eventuella påslag och avgifter etc.,
och skriver ut underlaget.
Fakturaunderlagsprogrammet har en serie olika val, utöver underlagets
omfång.
Det grundläggande och vanligaste valet är att skapa ett nytt
fakturaunderlag. Det innebär att de ofakturerade transaktioner som finns
kommer att föreslås fakturerade om de registrerats som faktureringsbara,
i ett nytt faktureringsunderlag. Ett eventuellt tidigare (gammalt) underlag
kommer ett ersättas (tas bort) av det nya underlaget.
En variant är att fylla på ett redan befintligt fakturaunderlag.
Det innebär att ett eventuellt tidigare underlag kompletteras med nytillkommna
transaktioner.
>_
SKAPA nya FU .............: _ gamla ersättes SKRIV UT FU ...............: _
FYLL PÅ med nya FU .......: _ gamla berörs ej SKRIV UT endast nya FU ....: _
ERSÄTT befintliga FU .....: _ gamla ersättes SKRIV UT endast ändrade FU : _
Kontraktsfakturering .....: _ Utskriftsordning (U/K/H) ..: U
Hyresfakturering/slutdatum: _ ______ Utskrift av acontorader etc: _
Lägsta nettobelopp/FU ....: _____ Endast debet/kredit (D/K) .: _
ALTERNATIV 1 - Nedanstående omfång (from-tom) definierar rutinens omfattning.
Avdelning ................: ____ ____
Handläggare ..............: __________ __________
Bokningsperiod (ååmm) ....: ____ ____
Kund .....................: __________ __________
Uppdrag ..................: _______________ _______________
ALTERNATIV 2 - Nedanstående uppdrag skall behandlas av rutinen.
_______________ _______________ _______________ _______________ _______________
_______________ _______________ _______________ _______________ _______________
_______________ _______________ _______________ _______________ _______________
Rutinen skapar, fyller på, ersätter samt skriver ut fakturaunderlag i enlighet
med angivna val och omfång ovan. Underlag utanför angivna omfång berörs inte.
|