Dokumentation adMix Tids- och UppdragsredovisningÖvergripandeRegistrering Tider Tidjournalr Registrering Utlägg Utläggsjournal Fakturaunderlag ÖvergripandeadMix Tids- och uppdragsredovisning (TUR) är en komplett systemmodul för att registrera, redovisa, och debitera tider och utlägg i olika former.TUR kan vidare kopplas till andra adMix moduler, som bokföring, lön, och lager.
adMix Tids och Uppdragsredovisning är ett komplett system som innehåller mycket automatik, och kopplingar till andra moduler. Flödet i systemet är beskrivet i flödesschema, och de olika delarna i dessa är "klickbara", dvs innehåller hyperlänkar som för Dig till motsvsrande textavsnitt.
Registrering TiderRegistrering av de anställdas tider kan ske genom central registrering, eller genom att de anställda själva registrerar sina tidkort i sin PC. I det senare fallet tillkommer en del hanteringsprogram för inläsning av tidkorten i databasen mm.Central registreringDe anställdas tidkort registreras i datorn.Fält som registreras från tidkortets huvud är:
Bokföringsdatum:.050823 Augusti
Vecka:
Period: 0508
Anställningsnummer:
Timmar: ________
Efter detta visas en sida med följande rubriker för detaljraderna på tidkortet:
Uppdrag/Ordernr
U-litt
D
Tt
no/blank = normal tid
Apris Längst ner på sidan visas hur mycket man registrerat i timmar för raderna, samt vad man angav på sidan 1. När man är klar anges detta i fältet Tidkortet klart, med ett "j". Sedan registrerar man nästa tidkort osv. Korrigeringar i detta läge registreras som plus eller minus mot den trans som skall korrigeras. TidjournalJournalen visar vilka tider som registrerats.Registrering UtläggUtlägg kan vara allt som inte är tid, resekostnader, frakter, fakturor från underleverantörer, uttag från eget lager mm. För enklare redovisning och kontering av dessa har utläggen typats i 10 grundläggande typer, 0-9. Dessa definieras i Registervård: Företagspost, med generell text, och debiteringskod (ja eller nej).Önskar man fördela redovisningen av utläggen ytterligare kan man för varje utläggstyp specificera 10 kategorier. Se Registervård: Utläggskategorier. Här kan även anges saker som påslagsprocent, och kontering till redovisningen. Nedan visas bild för registrering av utläggen:
Bokföringsdatum:.050915 September Period: 0509 Sidan klar (j/n): n Lagerplats: 1 Eskilstuna Uppdrag/Order U-litt Sign Typ Text Antal Belopp D På- Kat (fri text/artikelnr) slag _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ _____________ ______ ____ __ ________________________ _______ _________ _ _____ Först anges Bokföringsdag och period som vid registrering av tider ovan. Aktiv lagerplats följer operatören, och kan ändras i Lager: Registrering: Ange lagerplats. På radnivå anges sedan:
Uppdrag/Ordernr
U-litt
Sign Signaturkod, är numerisk.
Typ/Kat
Text
Antal Antal anges här.
Belopp
D
Påslag
UtläggsjournalJournalen visar vilka utlägg som registrerats.FakturaunderlagNär man registrerat sina tider och utlägg klart kan man ta ut ett fakturaunderlag för de uppdrag som skall faktureras. Programmet ligger under Tids- och uppdragsredovisning: Fakturering.Programmet sammaställer alla faktureringsbara transaktioner för de inom omfånget angivna uppdragen, med eventuella påslag och avgifter etc., och skriver ut underlaget. Fakturaunderlagsprogrammet har en serie olika val, utöver underlagets omfång. Det grundläggande och vanligaste valet är att skapa ett nytt fakturaunderlag. Det innebär att de ofakturerade transaktioner som finns kommer att föreslås fakturerade om de registrerats som faktureringsbara, i ett nytt faktureringsunderlag. Ett eventuellt tidigare (gammalt) underlag kommer ett ersättas (tas bort) av det nya underlaget. En variant är att fylla på ett redan befintligt fakturaunderlag. Det innebär att ett eventuellt tidigare underlag kompletteras med nytillkommna transaktioner.
>_ SKAPA nya FU .............: _ gamla ersättes SKRIV UT FU ...............: _ FYLL PÅ med nya FU .......: _ gamla berörs ej SKRIV UT endast nya FU ....: _ ERSÄTT befintliga FU .....: _ gamla ersättes SKRIV UT endast ändrade FU : _ Kontraktsfakturering .....: _ Utskriftsordning (U/K/H) ..: U Hyresfakturering/slutdatum: _ ______ Utskrift av acontorader etc: _ Lägsta nettobelopp/FU ....: _____ Endast debet/kredit (D/K) .: _ ALTERNATIV 1 - Nedanstående omfång (from-tom) definierar rutinens omfattning. Avdelning ................: ____ ____ Handläggare ..............: __________ __________ Bokningsperiod (ååmm) ....: ____ ____ Kund .....................: __________ __________ Uppdrag ..................: _______________ _______________ ALTERNATIV 2 - Nedanstående uppdrag skall behandlas av rutinen. _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ Rutinen skapar, fyller på, ersätter samt skriver ut fakturaunderlag i enlighet med angivna val och omfång ovan. Underlag utanför angivna omfång berörs inte.
|
Denna sida senast ändrad 050915
Copyright © 1997-2015 Elektrondata AB |