Dokumentation adMix Inventarieredovisning
InnehållsförteckningInventarieredovisningInventarieredovisningen körs som en självständig modul, men den är kopplad till redovisningen, och använder dess kontoplan.Principen är att man löpande registrerar alla in- och utgångar, samt vid årsslut i samband med boslut gör en uppdatering av bokföringen med inventariernas värden. För att underlätta detta arbete finns en simuleringsrutin. RegistreringRegistreringsrutinerna förljer adMix standard. Sidvis registrering, med möjlighet att skriva ut journal.Registrering InköpInventarieprogrammets layouter för registrering av inköp respektive utgångar, och registervård ser i stort sett likadana ut. Nedan visas bilden för registrering av inköp. Rubriker med VERSALER är sökbegrepp, vilket innebär att om man t.ex anger ett värde i leverantörsfältet och sedan slår enter så hämtas den första inventarien för den leverantören. Om man vill registrera en ny post måste man alltid fylla i något fält med information som inte är ett sökbegrepp, t.ex beskrivning eller anskaffningspris.Vissa fält är obligatoriska, t.ex Anskaffningspris. Programmet talar om ifall Du glömt fylla i ett sådant.
Ovan visas en registreringsbild som avser inköpta inventarier. Bilden fylls i och sänds. i samband med detta erhåller kvittenser från datorn. I denna bild registreras alltså alla inköp. Nedan visas bild med ifyllda data:
Registrering UtgångarVid avyttring av inventarier används programmet för registrering av utgångar. Jämför registrering av inköp ovan.JournalerJournalerna fungerar enligt följande princip: Om Du inte begär något omfång skrivs allt ut sedan senaste utskrift utan omfångsangivelse. Om Du begär omfång skrivs det begärda omfånget ut.Journal InköpNedan beställningsbild för inköpsjournal:
Journal UtgångarJournalen för utgångar liknar journalen för ingångar. Se ovan.FrågorI Inventarieredovisningen finns en serie frågor. Vissa av dessa liknar helt registreringsbilderna för motsvarande funktion, men man kan naturligtvis inte påverka registerinnehållet via dessa program. Man bläddrar med enter. Observera att alla rubriker med VERSALER är sökbara.Frågor InköpProgrammet visar gjorda inköp, och dess layout liknar motsvarande registreringsbild. Se ovan.Frågor UtgångarDenna fråga motsvarar ovanstående, och visas avyttrade objekt.Frågor Samtliga objektDenna rutin liknar de ovanstående.Frågor Objekt per radDetta program visar inventarier per rad. Se exempel:
I denna bild kan man söka på en av de tre första kolumnerna: Datum Objektnummer Sökbegrepp . Genom att ange ett värde längst ner i bilden för något av begreppen och sända med enter visas materialet i denna ordning. RapporterInventarieredovisningens rapporter visar alla aspekter av materialet enligt tidigare upplägg, med inköp, utgångar och inventarier (alla objekt).Rapport Årets inköpDenna rapport visar årets inköp.Rapport Årets utgångarDenna rapport visar årets utgångar/avyttringar.Rapport Samtliga objektDEnna rapport visar samtliga objekt som rört sig under året.Rapport AnläggningstillgångarDenna rapport visar själva anläggningsredovisningen.
Rapport FörsäkringsunderlagRapporten ger ett försäkringsunderlag baserat på aktuella index.RapportgeneratorRapportgeneratorn ger möjlighet att själv skapa rapporter. Dessa ges namn och sparas i rapportgeneratorns meny för utskrifter.RegistervårdRegistervården innehåller de program som behövs för uppstart av systemet, samt för dess kontinuerliga underhåll.FöretagsuppgifterI detta program talar man om huruvida man vill ge sina inventarier ett numeriskt objektnummer, eller ett alfanumeriskt.Det numeriska begreppet innebär att man endast använder siffror, samt att värdet 10 är större än värdet 2. I den alfanumeriska världen blir värdet 10 lägre än värdet 2 och kommer före detta i listor och frågor. För att tvåan skall komma före tian måste den skrivas 02 (nolltvå). Fördelen med alfanumeriska värden är att man kan använda även bokstäver och andra tecken. Det viktiga här är att man gör sitt val och redovisar dett i beilden nedan genom att slå in en siffra i objektnummerseriefältet - om man vill na ett nummer, eller låta det vara tomt om man vill ha alfanumeriska objektnummer. En fördel med de numeriska är att dessa automatiskt ges ett nytt nummer vid nyregistrering om man väljer detta sätt. Om man väljer anslutning till adMix bokföring kommer automatiska verifikat att skapas i samband med uppdateringskörning. Nedan visas denna bild.
Om vi valt numeriskt objektnummer och om objekt- nummerserien är större än noll, görs automatisk sättning av objektnummer. Fältet innehåller sist använda objektnummer. Nästa objektnummer räknas upp med 1. Om vi valt numeriskt objektnummer och vill ha manuell nummersättning, låter vi fältet vara noll (eller blankt). För koppling från LRK: Fakturabokning skall automatisk sättning väljas.
ObjektRegistervård objekt används främst när man startar upp systemet och skall lägga in de befintliga inventarierna i systemet.Objekt saldovårdI saldovård kan även rörliga värden påverkas.IndextabellIndextabellen används vid beräkning av försäkringsunderlag och liknande. Nedan visas exempel på programmet:
De olika årens/månadernas värden ligger i tabellen, och varje rad kan innehålla 5 värden - tabeller. Någon av dessa anges under fältet Indextabell i samband med inköp eller registervård av inventariet. AvskrivningsmetoderDessa definieras i ett eget program enligt exempel nedan:
I första fältet - Nr - anges regelns nummer vilken senare åberopas i samband med inköp eller upplägg av inventariet. Fältet Procent visar hur många procent som nedräkning skall ske med,per år, eller observera om aktuellt, uppräkning, genom att man anger ett minustecken. SE rad 4 ovan. Fältet Bas kan vara någon av de tre angivelserna i bilden ovan, och syftar på motsvarande fält i inventerieposten. Text slutligen beskriver regeln i klartext. KonteringstabellDetta program talar om hur konteringen till bokföringen skall ske. Se bild nedan:
KONTO ...............:>______ Här anges varje tillgångskonto som användes för inventarier. För vart och ett av dessa registreras nedanstående data.
Värdeminskning ....: ______ Här anges det tillgångskonto som krediteras vid avskrivning (värdeminskning). Vill man se värdeminskningen separat anges ett eget konto här. Annars kan man ange tillgångskontot för inventarien (samma som ovan alltså). Avskrivning .......: ______ Här anges det resultatkonto som skall debiteras vid värdeminskning (avskrivning). Bokfört värde .....: ______ I denna grupp lägges resultatkonton som skall uppdateras vid försäljning eller utrangering (kassation). I bokfört värde debiteras för anskaffningsvärde krediteras för ackumulerade avskrivningar. Erhållen ersättning: ______ Kontot krediteras för den erhållna intäkten vid försäljning. Försäljningskonto .: ______ Försäljningskonto är motkontot till ovanstående (Erhållen ersättning). Vinst .............: ______ Vinstkontot krediteras vid vinst. Dvs. När erhållen ersättning överstiger det bokförda värdet på inventarien. Motkonto är resultat nedan. Förlust ...........: ______ Förlustkontot debiteras vid förlust. Dvs. När erhållen ersättning understiger det bokförda värdet på inventarien. Motkontot är resultat nedan. Resultat ..........: ______ Resultatkonto som visar resultatet av avyttring (försäljning eller utrangering (kassation)). Motkonto till vinst och förlust ovan. Årets inköp .......: ______ Tillgångskonto där årets inköp särredovisas. Vid uppdatering av årets inköp förs anskaffningsvärdet över till ordinarie tillgångskonto, eller nedanstående kostnadskonto om inventarien skall omkostnadsföras. Omkostnadsföres ...: ______ Resultatkonto för omkostnadsförda inventarier. AvdelningarAvdelningsregistret talar om var inventarier står. Genom att definiera dessa i ett register behöver man bara ange en siffra i inventarieregistret.
GrupperGruppregistret fungerar som avdelningsregister ovan.
NotiserNotistyperNotiser objektNotisutskrift objektPeriodrutinerDessa handlar främst om att kontera händelserna i inventarieredovisningen, samt att förse redovisningen med edssa verifikat.Kontering av inköpHär konterar vi årets inköp, och programmet startas via följande bild:
Hur konteringen skall göras anger man i Inventarieredovisning: Registervård: Konteringstabell. Efter körning skrivs journal ut. Kontering av utgångarDenna rutin konterar utgångarna:
Själva konteringen anges i Inventarieredovisning: Registervård: Konteringstabell. Efter körningen skrivs journal. AvskrivningarAvskrivningarna på de befintliga inventarierna sköts av dssa rutiner. Tanken är att man kan köra simuleringen flera gånger, och genom massändring eller enstaka ändring i registervårdern avseende avskrivningsmetod skapa en avskrivning som är nöjaktig.Efter att man är nöjd med simuleringen körs Uppdatering. SimuleringDetta program skapar en rapport som i detalj redogör för den tänkta avskrivingen som den ser ut just nu. Nedan visas startbilden:
Exempel på rapport:
Den fylliga rapporten kan sedan ligga till underlag för modifieringar och nya simuleringar. Massändring av metodMan kan i simuleringen ovan välja att köra en avskrivningsmetod rätt över, och då växla mellan olika metoder. För att dessa skall uppdatera inventarieregistret verkställs de i detta massändringsprogram. Man kan även simulera på en mer detaljerad nivå genom att modifiera avskrivningsmetoderna för olika grupper av inventarier denna vägen.Det är alltid Inventarieregistrets avskrivningsmetod som används vid uppdateringen till bokföringen. UppdateringUppdateringen avslutar körningen genom att verkställa avskrivningen och generera en verifikation till redovisningen. Se bild nedan:
|
Denna sida senast ändrad 2015-12-15
Copyright © 2015 Elektrondata AB |