Dokumentation adMix MarknadsanalysÖvergripandeadMix Marknadsanalys är en fristående modul i adMix, men den kan kopplas till kundregistret genom att adresser kan aktiveras till kunder. Efter att en kund skapats lever de olika posterna "sina egna" liv, utan vidare kontakt. Adressregistret är främst tänkt att användas som ett komplement till kundregistret, ett register där de olika personerna hos kunden finns registrerade med telefonnummer etc.Utdata är främst adressetiketter, samt ett frågeprogram för bildskärm. Genom rapportgeneratorn kan man skapa egna rapporter för uppföljningar av utskick och underlag för telefonförsäljning mm. Genom rapportgeneratorn kan man även skapa utdata på disk för export till andra datorer. Marknadsanalysen är kopplad till Kund och Leverantörsregistret på så sätt att nya kunder och leverantörer automatiskt förs över från dessa register till adressregistret i samband med adMix nattkörningar. Det finns även en manuell koppling från adressregistret till kundregistret. Genom tillvalet Notishantering kan man bygga upp en informationsbank runt adresserna, med uppgifter om gjorda besök, bemärkelsedagar, intressen, mm mm. Genom tillvalet Kundkort kan man bygga upp en informationsbank kring kunden och dennes nyckelpersoner: Grunddata, statistiska uppgifter, detaljer ur offertstock och orderstock, betalningsmönster, mötesanteckningar, besöksplaner etc etc. Kundkortet samarbetar med flera andra moduler i adMix, och hämtar data från dessa. REGISTERVÅRD ADRESSER
Börja med adressnummer. Detta måste vara unikt. Fältet kan innehålla både siffror och bokstäver (=alfanumeriskt), 12 tecken. Sökbegreppet är valfritt. Fyller Du inte i detta, kommer första delen av namnet att användas. Koden för Kund, Leverantör, Manuell eller Privat måste fyllas i. Koderna K och L innebär att adresserna kommer från kund- och leverantörsreg. M innebär att koden registrerats manuellt, och P att det är en manuellt registrerad privat adress. Denna adress syns bara för det loginnamn som registrerar adressen. Fyll sedan i namn, attention, adress etc på bästa sätt, så fylligt som möjligt. Endast namn är dock obligatoriskt. För koderna kategori, distrikt, kund och typ gäller att de värden som för ligga hör definieras i programmet "Klassificering", där man anger giltiga koder samt deras förklarande text, t.ex 1 - Distrikt GBG , 2 - distrikt SKÅNE osv. Text är ett fritt textfält, och fria koder kan användas för urval vid etikettutskrift. T.ex skriv ut alla etiketter som har ett "x" i första pos, och inte ett "m" i 4:e position osv. När hela bilden är ifylld, tryck enter, och adresser läggs ut i adressregistret. Om Du har angett ett adressnummer som redan finns, kommer programmet att visa den adressen. Om du skall lägga upp flera adresser på ett företag, där t.ex endast Attention växlar, kan Du först begära fram en adress, och sedan ändra dess nummer (1234 till 1234-1 t.ex) samt ändra attentionfältet, och sedan slå enter. Du får då en ny adress med utgångspunkt från den första. Genom att lägga ett "J" i Makuleras-fältet och slå enter makulerar Du den aktuella adressen (den som visas på skärmen för tillfället). Sökning i adressregistret kan ske via adressnummer och sökbegrepp. Adresskoden måste alltid anges vid sökning.
Automatisk överföringVarje natt läggs nya kunder och leverantörer över till adressregistret om detta finns. Ändringar i kund- och leverantörsposter måste dock göras manuellt.KlassificeringSyftet med klassificeringen är att adMix övriga registers koder skall kunna beskrivas med klartexter. Istället för distrikt 1, visas då också en text, t.ex SKÅNE. Först visas ett litet fönster som innehåller de valbara alternativen, t.ex Kategori, distrikt, typ etc. Välj ett register genom att klicka på det. Ett fönster med rubriker visas. Välj typ av klassificering, tex Kategori, Distrikt, Kundtyp, Kundgrupp, Kundkategori, etc. När Du valt ett register visas en ruta med inslagsfält för nummer. Detta är registrets nyckel. Det utgörs av en siffra, från 1 - 999, beroende på registrets storlek. sedan Text, som den skall visas i frågor och rapporter etc, en kommentar, samt en Makuleringsrubrik. Nyckelfältet (det första) och text är obligatoriskt. Fyll i dessa, och slå enter. Finns den inslagna nyckeln visas denna. Genom att då sätta ett "j" i fältet för "makuleras" kan man ta bort densamma.
Vill Du ändra på en befintlig klassificering, väljer Du aktuellt register och anger
klassificeringens nummer och slår
Man kan specificera 1 - 3 etiketter i bredd, och välja på 6 eller 9 raders höjd.
Adressnummer är grundsortering, men man kan välja alfabetisk dito.
Vid utskriften anges värden "Från och med" och "Till och med" för olika
fält och koder. Ingen angivelse innebär maximalt urval.
För vissa adresser har man kanske inte anget någon person. Då kan man
ange en generell mottagare (t.ex Datachefen) för dessa adresser.
I fälten "Utskrift göres om.." kan man även styra utskriften via koder. T.ex
att etiketter skall skrivas till alla med ett "A" i 3:je, men inte ett "B"
i 5:e position osv.
Det innehåller också möjlighet till urval via fält och koder.
Sökning sker genom att man anger
ett adressnummer, eller del av dito. Sökning kan även ske på alternativt sökbegrepp.
Adresskod skall alltid anges.
När programmet startas visas ett fönster där man väljer:
Senaste brev - Ger det brev Du arbetade med senast.
När Du valt typ, visas en menyruta med följande val:
Editera
|
Denna sida senast ändrad 2015-12-15
Copyright © 2015 Elektrondata AB |